Égetés helyett szelektálj! – megjelent új kiadványunk

kiadvány borító

A téli időszakban Esztergomban és környékén is gyakran igen magas a légszennyezettség, amelynek egyik legjelentősebb forrása a lakossági tüzelés. A helyzetet csak rontja, ha a háztartásokban keletkező hulladékokat is elégetjük, mint ahogy teszik ezt egyre többen országszerte. A probléma fontossága miatt a napokban jelent meg az esztergomi székhelyű  Válaszúton Hagyományőrző és Környezetvédő Alapítvány új kiadványa: Égetés helyett szelektálj! címmel, melyben részletesen ismertetik, hogy fűthetünk úgy, hogy az a lehető legkevésbé terhelje egészségünket és a környezetet.  A kiadványt eljuttatják az esztergomi családi házas övezetekbe, és letölthető az Alapítvány honlapjáról is.

Négyszázezer ember hal meg a légszennyezés miatt

Országszerte tapasztalható jelenség napjainkban, hogy az őszi és téli időszakban a levegő minősége gyakran kifogásolható, és a szennyező anyagok értékei naponta akár többször is meghaladhatják az egészségügyi határértéket. Ez pedig azt jelenti, hogy ilyen időszakokban nem tanácsos a szabad levegőn tartózkodni, hiszen a légszennyezettség magas szintje az egészségi állapotunkra is hatással van, mind rövid, mind hosszú távon.

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) minden évben kiadja azt a jelentést, amelyből kiderül, hogy az előző évben hány ember halálát okozta a rossz levegőminőség, az adatok enyhén szólva is hátborzongatóak. Az Európai Unió tagállamaiban 2014-ben mintegy 400 ezer (!) ember halt meg azért idő előtt, mert rossz levegőminőségi viszonyok között élt. Hazánkban ugyanebben az évben közel 12.000 ember idő előtti halála köszönhető a rossz légszennyezettségi adatoknak.

Ma már országos jelenség, hogy a késő délutáni órákban egyre több kéményből száll fel sötét, rendkívül maró szagú füst, mely arra utalhat, hogy a lakosok a háztartásban keletkező kommunális és más jellegű hulladékok elégetésével váltják ki a számukra sokszor megfizethetetlen tüzelőanyagot. Szomorú tény, hogy nem csupán a legszegényebb rétegeknél tapasztalható ez a jelenség, amit tudatlanságra vagy emberi felelőtlenségre lehet visszavezetni. Vannak olyan települések, ahol a hulladékkal történő fűtés olyan mértékű, hogy esténként már nem tanácsos senkinek az utcára menni, hiszen mindent beborít az átható, fekete füst.

A Dorogi-medencében is egyre nagyobb gond a légszennyezés

Közvetlen környezetünk, Esztergom és Dorog térsége, vagy más néven a Dorogi-medence hosszú évtizedek óta komoly problémákkal küzd a levegőminőség terén. Ennek okai a forgalmas utak (melyek évről-évre egyre nagyobb forgalmat bonyolítanak) és a környezetet terhelő ipari vállalatok, melyek ezen a területen nagyobb számban találhatók, mint az ország kevésbé iparosodott területein. Ehhez a sok szempontból kifogásolható levegőminőséghez egyre nagyobb arányban adódik hozzá napjainkban a lakossági tüzelés káros hatása, amelyet csak fokoz, az a már említett jelenség, hogy egyre növekvő szeméthegyeinket a kazánjainkban és a kályháinkban próbáljuk meg eltüntetni.

Pedig erre számos más, sokkal kevésbé környezetterhelő módszer is létezik, amelyekkel nem veszélyeztetnénk saját és gyermekeink egészségét. Ilyen a szelektív gyűjtés és a komposztálás is.

Kiadvány a tiszta tüzelésért

A kiadványban részletesen kitérünk a tüzelőanyagok fajtájára, mire figyeljünk a tüzelés során és hogyan érhető el a környezetbarát tüzelés. Tételesen felsoroljuk, hogy mit nem szabad elégetni a kályhákban és a kazánokban, mert azzal saját és közvetlen környezetünk egészségét is veszélyeztetjük. Hulladékok égetésekor sok káros anyag kerül a levegőbe, mint a szálló por, a nitrogén-oxidok, kén-dioxid, nehézfémek, különböző mérgező anyagok, melyek egészségünket közvetlenül és közvetetten is károsítják.

A háztartási szemét elégetése helyett számos más alternatívánk van: ahelyett, hogy elégetnénk a hulladékunkat, gyűjthetjük azokat szelektíven, a szerves anyagokat komposztálhatjuk, és a veszélyes hulladékok (elem, gyógyszerek, festékek, vegyszerek, stb.) kezelésére is létezik megoldás! Kiadványunkban hasznos tanácsokat kaphatnak arról, hogyan komposztálhatnak vagy mit kezdjenek a háztartásukban keletkező veszélyes hulladékokkal.

A legfőbb cél persze nem ez, hanem az, hogy minél kevesebb hulladékot termeljünk, és erre életünk minden területén nagyobb figyelmet fordítsunk. Csak így őrizhetjük meg Földünket unokáink és dédunokáink számára, hogy ők is élvezhessék mindazokat a javakat, amelyeket mi is nagyapáinktól örököltünk.

A kiadvány letölthető innen.

A kiadvány megjelenése a Földművelésügyi Minisztérium támogatásával valósult meg. www. szelektalok.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

légszennyezés.hu
Főhírek Legfrissebb hírek

KÖZLEMÉNY

Kedves Látogatóink! Ahogy Önök is tapasztalták az utóbbi időben, kb. 8-10 hónapja egyre akadozottabban működött az oldalunk, többször láthatták, ahogy jelezték is nekünk, hogy nem frissülnek a légszennyezettségi adatok. Ennek oka, ahogy már a korábbi közleményünkben is leírtuk, hogy az állami hivatalos adatok elérhetősége technikai akadályokba ütközött, ezért közvetlenül a magyar hivatalos oldalról nem tudjuk […]

Read More
légszennyezés.hu
Főhírek Legfrissebb hírek

Oldalunk ÚJRA FRISSÜL!

Kedves Látogatóink! Oldalunk a mai naptól (2022.06.14.) újra friss légszennyezettségi adatokat közöl, és rendszeresen frissül. Köszönjük a sok-sok kedves érdeklődést, az eddigi türelmüket és a megértésüket! További jó hírünk a győrieknek, hogy ezentúl Győr adatainál Győr adatait fogják látni, nem pedig Gyóró települését 🙂 KORÁBBI HÍREINK: 2022.06.08. Jelenleg úgy néz ki, hogy találtunk megoldást arra, […]

Read More
Főhírek Legfrissebb hírek

Kevesebb fajlagos kibocsátás, de több autó? Mi az igazság?

Egyre többet hallani arról, hogy az autóipar zöldül. De valóban igaz ez. Ha fajlagosan alacsonyabb is a kibocsátás, ne-e került egyre több autó az utakra? Ennek a témakörnek jártunk utána. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) adata szerint 2000-ben egy átlagos személyautó 172 g szén-dioxidot jutatott a légkörbe megtett kilométerenként. Ez az érték 2018-ra 120 g/CO2/km-re […]

Read More