Autótulajdonosként kevesen gondolnánk arra, hogy a gumiabroncs hulladékok bolygónk egyik legsúlyosabb környezeti terhelését jelentik. Nemcsak azért, mert rengeteg keletkezik belőle, hanem azért is, mert a gumiabroncs élettartama és mindennapi felhasználása során csak igen keveset veszít a tömegéből. Magyarországon évente több mint negyvenezer tonna hulladék gumiabroncs keletkezik – írja az automax.hu. A természetbe kerülve az elhagyott gumik nemcsak szemünket és esztétikai érzékeinket zavarják, de súlyos környezeti károkat is okoznak.
Az útszélre eldobott autógumi görbe felületének belsejében nemcsak az esővíz gyűlik össze –jó feltételeket teremtve ezzel a szúnyogoknak – de bizony hőmegtartó képessége miatt hajlamos az öngyulladásra is. Az így keletkezett tüzeket egyrészt nehéz eloltani, másrészt az égésük során veszélyes gázok és toxikus olajok keletkezhetnek. Szerencsére ma már hazánkban is egyre több helyen visszaveszik a felniről lekopott autógumikat és bizony újrahasznosításuk – globális szinten is – egyre inkább megoldott. Mindennapjaink során környezetünk védelme érdekében éljünk tehát ezzel a lehetőséggel! Cikkünkben nagyító alá vesszük az újrahasznosítás leginkább alkalmazott eljárásait.
A használt autógumikat ingyen visszaveszik?
A környezettudatosság jegyében bár sokan elhatározzák magukat, mégis adja magát a kérdés: hogyan tudjuk a gumiabroncsokat környezetbarát módon gyűjteni és hogyan tudjuk a hasznosítás helyére eljuttatni? Magyarországon egyelőre nincs olyan jogszabály, amely arra késztetné a kereskedéseket és vállalkozásokat, hogy díjmentesen vegyék vissza a lekopott és elhasználódott gumiabroncsokat. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a visszavétel nemcsak nem kötelező, de nem is feltétlenül ingyenes. Ennek ellenére szerencsére egyes iparágak visszaveszik ezeket az anyagokat akár ingyen is.
Ami zöld az lehet kreatív is!
A használt autógumik újrahasznosítására és újrafelhasználására is számtalan lehetőség kínálkozik. Újrafelhasznált kopott autógumikkal nemcsak autópályákon találkozunk, ahol ütközésvédelmi funkciót látnak el, hanem a játszótereken, esetleg a parkokban kreatív virágládaként is.
Újrafutózás
Az újrahasznosítás már jóval összetettebb és sokoldalúbb eljárásokat rejt. A használt gumiabroncsok egyik újrahasznosítási lehetősége az újrafutózás, melynek során a kopott autógumi külső részét eltávolítják és egy teljesen új futófelülettel vonják be. Ezeket a gumiabroncsokat leginkább a légi járművek futóművein, az építőipari gépeken, illetve a mezőgazdasági iparágakban használják fel.
Gumiabroncsok energetikai felhasználása
A használt gumiabroncsokat egyik újrahasznosítási módját az energetikai felhasználás jelenti. A használt autógumikat ugyanis magas fűtőértékükből adódóan tüzelőanyagként is előszeretettel alkalmazzák, igaz mindenekelőtt a hagyományos tüzelőanyagok kiegészítőjeként. Az eljárás hátránya, hogy a bár a gumiabroncsokat összeaprított formában, vagy éppen egészben is lehet ilyen célra alkalmazni, rendszerint további – a vezetékek eltávolításához hasonló – fizikai feldolgozást igényelnek. Közismert, hogy a cementiparban a nem megújuló energiaforrások védelmében üzemanyagként égetik el a gumiabroncsokat. Ennek légszennyező hatása azonban igencsak problémás.
Modern járófelületek
A használt autógumikból bonyolult aprító eljárásokkal rendkívül kis szemcseméretű por, illetve granulátum készíthető, melyek visszadolgozhatóak más gumitermékekbe. Ezek egy részéből – valamint drága kötőanyagok (poliuretán) hozzáadásával – járófelületeket lehet előállítani.
Szép napot!
Érdekes cikk, csak vizuális tartalomban elég szegény.
Olvastam már hasonlót, ha esetleg a szerkesztőt vagy az olvasókat érdekelné, érdemes elolvasni.
http://www.bhp.hu/home/technologia/99-a-gumiabroncs-es-egyeb-gumihulladek-ujrahasznositasa
Üdv!
Véleményem szerint az építőanyagként történő felhasználás is környezetvédő, mert a beépítés során véglegesen kivonja a gumiabroncsokat a veszélyesanyag depóniák terheléséből.
Szép példákat lehet látni támfal építésére, pincefal mellett kialakított drénrendszer megoldásra, kerti bútorra.
Tisztelettel:
Dr. Szőcs István