A legfrissebb felmérések szerint a klímaváltozással és általában a környezetvédelemmel kapcsolatban napvilágot látó tényeknek nagyon nagy hatása van a tágabb közösségek gazdasági-társadalmi elvárásaira. A mögöttünk hagyott bő egy évtizedben a hazai lakosság környezettudatos gondolkodásmódja, valamint a társadalmi-gazdasági témákkal kapcsolatos érzékenysége jelentős fejlődésen ment keresztül a korábbiakhoz képest. Ez a tendencia egyben a környezettudatosság jegyében megfogalmazott üzenetek befogadóinak számát is növelte. Cikkünkben megpróbálunk választ adni arra a kérdésre, mekkora szerep jutott eddig ebben a különböző webes tartalmaknak?
A „hagyományos” médiafelületek és korlátaik
A fentiek alapján egyértelműen kijelenthető, hogy az internetes tartalmakon – mint általában a média más területein – keresztül történő környezetvédelmi kommunikáció, kifejezetten hatásos eszköze a környezeti tudatosság növelésének és propagálásának. Ha vesszük a fáradságot és kicsit körbejárjuk a hazai környezetvédő civil szervezetek kommunikációs tevékenységét, akkor azt látjuk, hogy abban óriási szerep jut az eltérő színvonalú webes tartalmaknak is. A környezetvédelmet és általában a környezettudatos szemléletmódot képviselő szervezetek médiaszerepléseinek gyakorisága ellenben szervezettől függően meglehetősen nagy szórást mutat. Az utóbbiakhoz hasonló szervezetek többsége általában egy konkrét eseményekhez igazítja a médiában – ezen belül is az interneten való megjelenéseit – mintegy a környezeti szempontok védelmét kihangsúlyozva. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják ugyanakkor, hogy a társadalom – különösen a fiatalabb korosztályok – környezetkímélő szemléletének formálásában utóbbiak mellett legalább annyira hatékonyak a mindennapi életünk egyes részkérdéseinek környezettudatos szempontjait közérthetően kiértékelő írások. És itt hangsúlyoznánk a közérthetőséget. A webes szövegek esetén alapkövetelmény a gyors áttekinthetőség, a könnyű olvashatóság, a képek, illusztrációk használata, és a célcsoportnak megfelelő szöveg.
Környezettudatos szocializáció és webes felületek
Szinte közhelynek számít, hogy döntően a szocializáció során sajátítjuk el a társadalomban érvényes normákat, vagyis azokat a viselkedési formákat, amelyek vagy elfogadottak, vagy kerülendők egy társadalomban. A fiatalabb korosztályok környezettudatos nevelésében tehát különösen fontos, hogy odafigyeljünk a részletekre, mivel ennek elmulasztásával utóbbiak értékrendszerünk struktúrájából is hiányozni fognak. Az elmúlt években a környezettudatos szemléletformálásban a család, barátok és általában az oktatási rendszer mellett a webes tartalmaknak is nagy szerepe lett. A legfrissebb felmérések szerint az internethasználók közel fele a környezeti szempontok fontosságát hangsúlyozó webes tartalmakon keresztül sajátítja el a környezeti és társadalmi felelősség mindennapok során betartható szabályait. Az internet rendkívül fontos forrásává vált a téma iránt érdeklődők számára. A közelmúltban számtalan olyan új szemléletformáló, életmódváltást szorgalmazó, valamint közérdekű környezettudatos információt közzétevő – a legtöbb esetben gyakorlati megoldásokat is bemutató – webes tartalom született, amely segítséget nyújt mindazoknak, akik mindennapjaikban változtatni szeretnének, ám nem tudják, hogyan fogjanak hozzá.
Nem egy olyan kezdeményezés is elindult a közelmúltban, amely a közösségi média – ezen belül is elsősorban az internet – erejét felhasználva törekszik az interneten sok időt töltő fiatalokat megszólítására. Ezek a kezdeményezések – amelyek rendszerint a Környezetvédelmi Világnaphoz kapcsolódóan születnek – elsősorban a környezetvédelemre valamint a szelektív hulladékgyűjtésre ösztönzik a fiatalokat. A környezettudatos magatartás iránti elkötelezettség hangsúlyozásának és nyomatékosításának érdekében, a fentiekhez hasonló internetes kezdeményezésekhez sok esetben olimpikonok, művészek vagy széles körben ismert médiaszemélyiségek is csatlakoznak.