Négyezer ember hal meg a légszennyezés miatt

alt

Tizenöt hazai településen összesen 3866 ember idő előtti halálozásárért felelős a légszennyezettség. A Válaszúton Alapítvány által szervezett kutatás szerint a tavalyi évben a halálozások mellett több ezer krónikus hörghurutos eset is összefüggésbe hozható a légszennyezéssel. A kutatási eredmények az legszennyezes.hu oldalon térképes formában bárki számára elérhetőek. 

 

Az Európai Bizottság jelentése szerint Magyarországon átlagosan évente egy éves veszítenek az emberek az életükből a levegő szennyezettsége miatt. A Válaszúton Alapítvány célja az volt, hogy a hazai légszennyezettségi mérőállomások adatait felhasználva a jelentősebb hazai településekre kiszámítsa a levegő szennyezettségének egészségügyi következményeit. Meglátásunk szerint a konkrét településekre vonatkozó számszerű adatok felhívják a figyelmet a probléma súlyosságára és segítik a helyzet javítását.

A kutatás szerint a vizsgált 15 településen összesen 3866 ember idő előtti halálozása hozható összefüggésbe a levegő szennyezettségével. A légszennyező anyagok közül a legkritikusabb a szálló por, amely 3487 ember halálozásáért felel. A talajközeli ózonhoz mintegy 303, míg a nitrogén-dioxidhoz 75 keringési halálozás köthető. Az összes halálozás több mint fele, 2280 halálozás Budapesten történik.

A légszennyezettség nemcsak az idő előtti halálozásért fele, hanem számos megbetegedéssel is összefüggésbe hozható. Számításaink szerint a szállópor 3045 krónikus hörghurutos megbetegedést okoz, míg a nitrogén-dioxid szennyezettség 64 akut miokardiális infarktusért felelős.
Az adatokból a legszennyezes.hu oldalon egy térképes flash animáció készült, amely segítségével a városokra kattintva bárki megismerheti, hogy az adott évben mennyi halálozást illetve megbetegedést okozott a levegő szennyezettsége.

A vizsgálatba bevont települések: Budapest, Debrecen, Miskolc, Szeged, Pécs, Győr, Nyíregyháza, Veszprém, Székesfehérvár, Szolnok, Tatabánya, Eger, Salgótarján. Esztergom, Dorog.

A kutatás eredményeit megküldjük az illetékes környezetvédelmi szerveknek, illetve a jövő nemzedékek országgyűlési biztosának, valamint az érintett településeknek, továbbá a helyi ÁNTSZ-eknek, hogy a kapott eredményekre reagáljanak, és hogy aktívabb fellépésre ösztönözzük őket a levegőminőségének javítása terén

A kutatást az ENSZ szakosított szervezetének az Egészségügyi Világszervezetnek (WHO) a módszertanával végeztük el, szintén a WHO által létrehozott AirQ egészség hatás elemző szoftvert alkalmazva. A légszennyezettségi adatokat az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat adataiból nyertük, míg a népességi adatok forrása a KSH Tájékoztatási Adatbázisa volt. A módszertan részletesebb leírása megtalálható a honlapunkon itt.

A szennyezőanyagokról itt olvashat bővebben.

További környezet-egészségügyi hírek itt.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

légszennyezés.hu
Főhírek Legfrissebb hírek

KÖZLEMÉNY

Kedves Látogatóink! Ahogy Önök is tapasztalták az utóbbi időben, kb. 8-10 hónapja egyre akadozottabban működött az oldalunk, többször láthatták, ahogy jelezték is nekünk, hogy nem frissülnek a légszennyezettségi adatok. Ennek oka, ahogy már a korábbi közleményünkben is leírtuk, hogy az állami hivatalos adatok elérhetősége technikai akadályokba ütközött, ezért közvetlenül a magyar hivatalos oldalról nem tudjuk […]

Read More
légszennyezés.hu
Főhírek Legfrissebb hírek

Oldalunk ÚJRA FRISSÜL!

Kedves Látogatóink! Oldalunk a mai naptól (2022.06.14.) újra friss légszennyezettségi adatokat közöl, és rendszeresen frissül. Köszönjük a sok-sok kedves érdeklődést, az eddigi türelmüket és a megértésüket! További jó hírünk a győrieknek, hogy ezentúl Győr adatainál Győr adatait fogják látni, nem pedig Gyóró települését 🙂 KORÁBBI HÍREINK: 2022.06.08. Jelenleg úgy néz ki, hogy találtunk megoldást arra, […]

Read More
Főhírek Legfrissebb hírek

Kevesebb fajlagos kibocsátás, de több autó? Mi az igazság?

Egyre többet hallani arról, hogy az autóipar zöldül. De valóban igaz ez. Ha fajlagosan alacsonyabb is a kibocsátás, ne-e került egyre több autó az utakra? Ennek a témakörnek jártunk utána. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) adata szerint 2000-ben egy átlagos személyautó 172 g szén-dioxidot jutatott a légkörbe megtett kilométerenként. Ez az érték 2018-ra 120 g/CO2/km-re […]

Read More