Rossz helyen állunk a légszennyezettségi rangsorban, hazánkban sok ember lesz a légszennyezés áldozata

Hungary air pollution

Magyarországon ­lakosságarányosan közel annyian halnak meg a légszennyezők és az ózon miatt, mint a hírhedten szennyezett levegőjű Kínában – erről közölt kutatást a ­Forbes magazin. A legtöbb megbetegedést és halált a szálló pornak nevezett apró részecskék okozzák, a kormány évek óta semmit sem tesz a probléma megoldásáért.

Az előző években még 54 millió forint szerepelt a PM10- (szállópor-) szennyezettség csökkentésére a költségvetésben, ezt a nevetségesen alacsony összeget a most beterjesztett költségvetési tervezet 40 százalékkal 30 millió forintra csökkenti. A lépés pontosan jelzi a kormány nem létező elkötelezettségét a probléma megoldására: Magyarország ellen évek óta kötelezettségszegési eljárás zajlik az egészségügyi határértéket rendszeresen meghaladó és a lakosság egészségét veszélyeztető légszennyezés miatt, ám sem a tömeges egészségügyi kockázat, sem a brüsszeli vizsgálat és a kilátásba helyezett büntetés nem vezetett érdemi intézkedésekhez.

 A Forbes most publikált összeállítása szerint Magyarország az utóbbi esztendőkben felzárkózott a hírhedten szennyezett levegőjű Kínához: egymillió lakosra számítva majdnem annyian halnak meg nálunk évente a légszennyezők és az ózon miatt, mint a nagyrészt ma is szénnel energiát termelő, télen hónapokra szmogba burkolózó ázsiai országban. A cikk alapján a légszennyezés a negyedik legmagasabb kockázatú halálok a világon, többek között a szívbetegségek, a stroke, a tüdőrák, a bronchitis és más súlyos betegségek kialakulásához járul hozzá.

Simon Gergely, a Green­peace regionális vegyianyag-szakértője szerint Kína és Magyarország párhuzama annyiban mindenképpen megáll, hogy a több mint húszmilliós Peking ugyanúgy egy geo­lógiai teknőben fekszik, mint Magyarország, és ez a földrajzi körülmény kedvez a szennyező anyagok feldúsulásának (Peking légszennyezettségét össze sem lehet hasonlítani a tengerparti Sanghajéval). A szakértő úgy véli, a Forbesban megjelent, korábbi ­OECD-adatokból számított szám (évente mintegy tízezer haláleset Magyarországon) semmiképpen sem alulbecsült: az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2015. novemberi jelentése szerint Magyarországon egyedül a szállópor-szennyezés miatt 12 800 ember hal meg évente.

 

legszennyezes országok szerint

Simon Gergely arra is felhívta a figyelmünket: az utóbbi években valószínűleg romlott a helyzet; sokan tértek át szilárd tüzelésre, ami a téli hónapokban a legfőbb szennyezőforrás a településeken, a dízelautók Európa-szerte tapasztalható korlátozása helyett nálunk még nőtt is a dízelüzemű kocsik aránya, terjed a lignittüzelés, és új lignitbányák megnyitása is napirendre került. Számos német nagyvárosba már egyáltalán nem lehet behajtani a régebbi dízelautókkal, ezek a kocsik Magyarország és a térség más országainak használtautó-piacán tűnnek föl – fogalmazott a szakember.

(Forrás: nol.hu)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

légszennyezés.hu
Főhírek Legfrissebb hírek

KÖZLEMÉNY

Kedves Látogatóink! Ahogy Önök is tapasztalták az utóbbi időben, kb. 8-10 hónapja egyre akadozottabban működött az oldalunk, többször láthatták, ahogy jelezték is nekünk, hogy nem frissülnek a légszennyezettségi adatok. Ennek oka, ahogy már a korábbi közleményünkben is leírtuk, hogy az állami hivatalos adatok elérhetősége technikai akadályokba ütközött, ezért közvetlenül a magyar hivatalos oldalról nem tudjuk […]

Read More
légszennyezés.hu
Főhírek Legfrissebb hírek

Oldalunk ÚJRA FRISSÜL!

Kedves Látogatóink! Oldalunk a mai naptól (2022.06.14.) újra friss légszennyezettségi adatokat közöl, és rendszeresen frissül. Köszönjük a sok-sok kedves érdeklődést, az eddigi türelmüket és a megértésüket! További jó hírünk a győrieknek, hogy ezentúl Győr adatainál Győr adatait fogják látni, nem pedig Gyóró települését 🙂 KORÁBBI HÍREINK: 2022.06.08. Jelenleg úgy néz ki, hogy találtunk megoldást arra, […]

Read More
Főhírek Legfrissebb hírek

Kevesebb fajlagos kibocsátás, de több autó? Mi az igazság?

Egyre többet hallani arról, hogy az autóipar zöldül. De valóban igaz ez. Ha fajlagosan alacsonyabb is a kibocsátás, ne-e került egyre több autó az utakra? Ennek a témakörnek jártunk utána. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) adata szerint 2000-ben egy átlagos személyautó 172 g szén-dioxidot jutatott a légkörbe megtett kilométerenként. Ez az érték 2018-ra 120 g/CO2/km-re […]

Read More