Nem csak hőség, nyári szmog is van!

Az elmúlt napok nyári időjárása miatt egyre több településen határérték felett alakul a talajközeli ózon koncentrációja. Budapest mellett Pécs, Győr, és több más város levegője is egészségtelen.

Nyári szmog van kialakulóban a napok óta tartó napsütés időjárás és a gépjárművek kibocsátása miatt. A talajközeli ózon koncentrációja több településen is átlépte már az egészségügyi határértéket.
Budapesten a Pesthidegkúti mérőállomáson 122 mikrogram/köbméter volt az ózon nyolc órás átlagkoncentrációja a tegnapi napon, Pécsett 133 ug/m3-t mértek, Győrött 124ug/m3-t regisztráltak a mérőműszerek, de több más településen, így Szolnokon, Miskolcon, Debrecenben is határérték körül vagy a felett alakulnak a koncentrációk napok óta. A határérték 120 ug/m3.
De nem csak a nagyvárosokban magas a levegő szennyezettsége, hanem a kisebb településeken is. Így például Szentgotthárdon és Esztergomban is határérték felett volt a levegő szennyezettsége a hétvégén. Az ózon sajátosságai miatt a legmagasabb koncentrációk nem a nagyvárosok belső területein, hanem inkább a külső kerületekben, és kisebb településeken alakulnak ki, de még a természeti területeken is magas az ózon koncentrációja.

Az ózon egészségügyi hatás

A talajközeli ózon magas koncentrációja károsan hat a légző- szív- és érrendszerre is. Növelheti a kórházi betegfelvételek számát, fejfájást, és szemgyulladást is okozhat és súlyosbíthatja a pollenallergiások és asztmások tüneteit is.
A talajközeli ózon koncentrációjának növekedése általában együtt jár más, veszélyes szerves szennyezőanyagok koncentrációjának növekedésével, melyek között rákkeltő hatású vegyületek is találhatóak.

Délután magas koncentrációk

A talajközeli ózon esetében a határérték nem napi átlagokat vesznek figyelembe, hanem un. nyolc órás mozgó átlagokkal számolnak. Erre azért van szükség, mert az ózon keletkezését alapvetően a nap besugárzása határozza meg, így az ózon mennyisége a nappali órákban magas, míg éjszaka igen alacsony. A legmagasabb koncentrációkra a kora délutáni órákban lehet számítani.
A nyári szmog kialakulásához az elsősorban gépjármű-közlekedésből származó légszennyezőanyagokra, és erős-tartós napsütésre van szükség.

A pillanatnyi helyzet az ózon térképünkön követhető.

Keddtől már javulásra lehet számítani

A keddi napon az esőtánc.hu időjárás előrejelzése szerint egy hidegfront érkezik ennek hatására csökken a napsütéses órák száma. A nyugati megyékben már jelentősen csökkenhet a szennyezettség, míg a keleti megyékben inkább csak szerdán várható lényeges javulás.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

légszennyezés.hu
Főhírek Legfrissebb hírek

KÖZLEMÉNY

Kedves Látogatóink! Ahogy Önök is tapasztalták az utóbbi időben, kb. 8-10 hónapja egyre akadozottabban működött az oldalunk, többször láthatták, ahogy jelezték is nekünk, hogy nem frissülnek a légszennyezettségi adatok. Ennek oka, ahogy már a korábbi közleményünkben is leírtuk, hogy az állami hivatalos adatok elérhetősége technikai akadályokba ütközött, ezért közvetlenül a magyar hivatalos oldalról nem tudjuk […]

Read More
légszennyezés.hu
Főhírek Legfrissebb hírek

Oldalunk ÚJRA FRISSÜL!

Kedves Látogatóink! Oldalunk a mai naptól (2022.06.14.) újra friss légszennyezettségi adatokat közöl, és rendszeresen frissül. Köszönjük a sok-sok kedves érdeklődést, az eddigi türelmüket és a megértésüket! További jó hírünk a győrieknek, hogy ezentúl Győr adatainál Győr adatait fogják látni, nem pedig Gyóró települését 🙂 KORÁBBI HÍREINK: 2022.06.08. Jelenleg úgy néz ki, hogy találtunk megoldást arra, […]

Read More
Főhírek Legfrissebb hírek

Kevesebb fajlagos kibocsátás, de több autó? Mi az igazság?

Egyre többet hallani arról, hogy az autóipar zöldül. De valóban igaz ez. Ha fajlagosan alacsonyabb is a kibocsátás, ne-e került egyre több autó az utakra? Ennek a témakörnek jártunk utána. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) adata szerint 2000-ben egy átlagos személyautó 172 g szén-dioxidot jutatott a légkörbe megtett kilométerenként. Ez az érték 2018-ra 120 g/CO2/km-re […]

Read More