Egyre többet hallani arról, hogy az autóipar zöldül. De valóban igaz ez. Ha fajlagosan alacsonyabb is a kibocsátás, ne-e került egyre több autó az utakra? Ennek a témakörnek jártunk utána.
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) adata szerint 2000-ben egy átlagos személyautó 172 g szén-dioxidot jutatott a légkörbe megtett kilométerenként. Ez az érték 2018-ra 120 g/CO2/km-re csökkent. A csökkenés tehát 70%-a a kiinduló adatnak.
Ugyan ez adat kistereherautók esetén mérsékeltebb csökkenést mutat. 2000-ben 180 g CO2/km volt a kibocsátás az új kisteherautók esetén, míg 218-ra ez az érték 158-ra csökkent. A csökkenés itt csupán a kiinduló adat 87%-a. Nem túl jelentős mérséklődés közel 20 év alatt.
Érdemes megvizsgálni mi a helyzet a járművek számával ugyan ezen időszak alatt. Hiszen akkor beszélhetünk összességében kibocsátás csökkenésről, hogy ha a gépjárművek száma nem növekszik olyan mértékben, ami kompenzálná a fajlagos kibocsátáscsökkenést.
Szintén az Európai Környezetvédelmi Ügynökséghez adataihoz fordulhatunk ez ügyben.
2000-ben ezer lakosra vetítve 410 személyautó jutott az Unióban 217-re ez a szám 515-re emelkedett. Sajnos a kisteherautók számára vonatkozóan nincs ilyen adata. A nagy tehergépjárművek esetén nagyjából stagnálás figyelhető meg.
De térjünk vissza a személyautókra!
Látható, hogy 410-ről 515-re emelkedett az ezer főre jutó személyautók száma! A növekedés mértéke sajnos szinte kompenzálja a kibocsátáscsökkenésből eredő előnyöket. Ráadásul azt is figyelembe kell venni, hogy az adatok 1000-főre vannak vetítve, de mivel au Unió lélekszáma növekszik (részben az Unió bővülése, részben a bevándorlás miatt). Összességében az elmúlt közel 20 év alatt, hiába csökkentek a fajlagos szén-dioxid kibocsátási adatok, a teljes kibocsátás nagyjából stagnált.
De természetesen az autóipar nem csak a kipufogó-csövön kibocsátott emissziók miatt okoz környezetterhelést.
Azáltal, hogy emelkedik a 1000 főre jutó gépjárművek száma, természetesen nő a környezetterhelés is. Hiszen a gépjárműveket le kell gyártani.
A gépjárművek rengeteg nyersanyagot igényelnek. Nyilvánvalóan a karosszéria alapját kitévő acél az egyik fő nyersanyag, de ne feledkezzünk meg a modern autókban mindenütt jelen levő műanyagról (ami szintén kőolajszármazékokból készül).
És persze ott vannak a gumik alapanyagú alkatrészek, például autógumik, gumiszőnyegek, tömítők, stb. És természetesen az autók kárpitja is jelentős alapanyag. Ezen kívül a autókban alkalmazott elektronika egyre több ritkafémet igényel, akárcsak az akkumulátorok. És a sort lehetne folytatni.
Zajlik tehát az autóipar zöldülése, de ez részben csak látszólagos. Hiába csökken a fajlagos kibocsátás, ha egyre több autó fut az utakon. Nem is beszélve az autók méretének növekedéséről. Sajnos egyre kevésbé divat a kisméretű autó, miközben a nagy SUV-ok felfutóban vannak.
És hogy mi a helyzet az elektromos autókkal?
Nos látszólag ez ideális környezeti szempontból, de a helyzet közel sem ennyire egyszerű. Noha helyben nincs kibocsátás, az elektromos autók energiaigény jelentős. Ezt az elektromos energiát pedig meg kell termelni valahol. De ez már egy következő cikk témája lehetne.