A délkelet-ázsiai szmogok

Indonézia szmog

Ami egykor Európa volt szmogban fulladozó városaival, az ma már Délkelet-Ázsia. Itt találhatóak a világ legszennyezettebb városai, és legsúlyosabb levegő-egészségügyi problémái.

A pekingi olimpia idején minden a kínai szmogtól volt hangos, és nem véletlenül. Bár a kínaiak a játékok idejére jelentősen javították a levegő minőségét, ez azonban csak átmeneti volt.

De nem csak Kínában vannak problémák, India hasonló helyzetben van, és a délkelet-ázsiai szigetvilág államaiban is hasonlóan rossz a helyzet.

Az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének becslése szerint, évente 7 millió ember hal meg a levegő szennyezettsége miatt. A Délkelet-ázsiai térségben 4,2 milliárd ember él, az áldozatok zöme itt él. Míg Európában a hosszú távú hatások jelentenek problémát, addig ebben a térségben az akut légszennyezés is komoly következményekkel jár.

1997-ben az Indonéz erdőtüzek hatására keletkezett szmogok ideje során 30%-kal nőtt meg a kórház betegfelvételek aránya. Ez volt a térség történetének egyik legsúlyosabb szmoghelyzete.

1997-ben Indonézia Szumátra és Kalimantán szigetén az erdőtüzek hatására rendkívül sok szennyező anyag került a levegőbe, és szmog jött létre, még Malajzia, Brunei, Thaiföld és Szingapúr államokban is. Az átlagos látótávolság 1 km alá csökkent, de gyakran 100 méter alá is csökkent a látótávolság az indonéz szigetvilágban. A szmog teljes társadalmi költsége óriási volt, szakértői becslések szerint elérte a 9 milliárd dollárt is.

A szmog ma már a turizmusra is kihat. A szmogos időszakokban az Indonéz turizmus gyakran negyedére esik vissza, ami óriási károkat okoz a gazdaságban is.
A térségben ugyanakkor az elmúlt években komoly erőfeszítéseket tettek a szmoghelyzet mérséklésére. A kiterjedt szmogokat ugyanis elsősorban az erdőírtás és égetéses földművelés okozza, amire a kormányzat már jobban odafigyel. Ezek a fő felelősek a kiterjedt szmoghelyzetekért. Bár a városi közlekedés hatása is egyre jelentősebb a szigetvilág nagy szmogjai mégis az égetéses erdőírtáshoz kapcsolódnak.

Az erdőírtások nem csak Indonéziában zajlanak, hanem Thaiföldön, a Fülöp-szigeteken és más államokban is. Egyes feltételezések szerint a kiterjedt erőírtásoknak már a globális éghajlatváltozásra nézve is jelentős hatásuk lehet. 2013-ban a NASA felmérése szerint, csak januárban több, mint 3000 mesterséges erdőtüzet regisztráltak a térségben.

A térségben a gazdag Szingapúr igyekszik is kitűnni a térség államai közül és óriási összegeket fordítanak a megújuló energiaforrásokra és a fenntarthatóságra. De ez csak egy városállam, a túlnépesedett régióban. Óriási kérdés, hogy a túlnépesedő és szegény államok képesek lesznek-e gátat vetni az erdőírtásoknak, és kérdés az is, hogy a városiasodó népesség, és a gépjárművek növekvő száma, milyen új helyzetet teremt a délkelet-ázsiai térségben.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

légszennyezés.hu
Főhírek Legfrissebb hírek

KÖZLEMÉNY

Kedves Látogatóink! Ahogy Önök is tapasztalták az utóbbi időben, kb. 8-10 hónapja egyre akadozottabban működött az oldalunk, többször láthatták, ahogy jelezték is nekünk, hogy nem frissülnek a légszennyezettségi adatok. Ennek oka, ahogy már a korábbi közleményünkben is leírtuk, hogy az állami hivatalos adatok elérhetősége technikai akadályokba ütközött, ezért közvetlenül a magyar hivatalos oldalról nem tudjuk […]

Read More
légszennyezés.hu
Főhírek Legfrissebb hírek

Oldalunk ÚJRA FRISSÜL!

Kedves Látogatóink! Oldalunk a mai naptól (2022.06.14.) újra friss légszennyezettségi adatokat közöl, és rendszeresen frissül. Köszönjük a sok-sok kedves érdeklődést, az eddigi türelmüket és a megértésüket! További jó hírünk a győrieknek, hogy ezentúl Győr adatainál Győr adatait fogják látni, nem pedig Gyóró települését 🙂 KORÁBBI HÍREINK: 2022.06.08. Jelenleg úgy néz ki, hogy találtunk megoldást arra, […]

Read More
Főhírek Legfrissebb hírek

Kevesebb fajlagos kibocsátás, de több autó? Mi az igazság?

Egyre többet hallani arról, hogy az autóipar zöldül. De valóban igaz ez. Ha fajlagosan alacsonyabb is a kibocsátás, ne-e került egyre több autó az utakra? Ennek a témakörnek jártunk utána. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) adata szerint 2000-ben egy átlagos személyautó 172 g szén-dioxidot jutatott a légkörbe megtett kilométerenként. Ez az érték 2018-ra 120 g/CO2/km-re […]

Read More