Egy friss kutatás alaposan átírta mindazt, amit eddig a járművek környezetszennyező hatásairól gondoltunk korábban, lévén azt hittük, hogy a teherautók mindennél jobban felelősek a légszennyezésért, a gyakorlatban azonban ez nem igaz, a robogók ugyanis sokkal nagyobb kárt csinálnak ebben a tekintetben.
A Nature Communications című tudományos folyóiratban megjelent legfrissebb kutatások szerint a kis mopedek sok ezerszer több szmogot keltő aeroszolt juttat a levegőbe abban az esetben, ha járó motorral áll, mint a nagyobb járművek. Egy nemzetközi kutatócsoport bebizonyította, hogy a teherautók károsanyag-kibocsájtása megálláskor lecsökken, míg a robogók esetében nem.
Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a személyautókhoz és a teherautókhoz képest a robogók fajlagosan sokkal több szennyezőanyagot juttatnak a levegőben, mint a nagyobb közlekedési eszközök, így például a buszok és a teherautók. Mindez azért különösen meglepő, mert a múltban több amerikai nagyváros is azzal kampányolt, hogy autók helyett térjenek át a robogóra azok, akik egyedül járnak munkába, de nem szeretik a tömegközlekedést.
Úgy tűnik azonban, hogy ez csak akkor fejti ki a hatását gyakorlatban, ha nem egy óriási dugóban kell közlekednünk munkahelyünkig, hanem szinte megállás nélkül.
A kutatók alaposabban is megvizsgálták a robogók által kibocsájtott káros füst összetevőjét, és azt tapasztalták, hogy a rákkeltő benzolból, valamint más oxigéneredetű mérgező anyagokból is lényegesen nagyobb arányban találtak a robogó emissziójában, mint a teherautókéban.
A szakemberek szerint így például már robogó mellett vagy mögött várakozni is igencsak nagy egészségkárosító hatást válthat ki! Markus Kalberer, a Cambridge-i Egyetem kutatója szerint sikerült bebizonyítaniuk, hogy a közhiedelemmel ellentétben a robogók a városok domináns légszennyezői, mert összességében sokkal több kormot és mérgező szerves részecskét bocsájtanak ki, mint a személyautók vagy a teherautók. Az ok tudományos hátterében az áll, hogy a robogókat többnyire kétütemű motorok hajtják.
Ezeknek a jellemzője, hogy lényegesen kisebb hatékonysággal égetik az üzemanyagot, és kipufogórendszerük kevésbé szűri meg a szennyezőanyagokat, mint a katalizátorral felszerelt egyéb járművek. A kutatók több ezer jármű emisszióját vizsgálták meg világszerte, és vetették össze az aktuális légszennyezettség mértékével, így jutottak a fenti következtetésre.
Érdekesség, hogy az Európai Unió terén a tankolt üzemanyag egy százalékát használjuk csak fel robogók meghajtására, azonban mégis jelentősen és költséghatékonyan lehetne csökkenteni a városok légszennyezettségét, ha korlátoznák a kétüteműek forgalmát. A legtöbb városban az utak mentén mért légszennyezettség kétharmad része már bizonyítottan kétütemű robogóktól származik, holott a legtöbb helyen még mindig kevesebb fut belőle az utakon, mint teherautókból.