V. Németh Zsolt: a lakosság a legjelentősebb levegőszennyező

kémény

Jelenleg a települések levegőminőségét – mintegy kétharmados mértékben – a lakossági fűtés határozza meg – mondta a Földművelésügyi Minisztérium (FM) környezetügyért, agrárfejlesztésért és hungarikumokért felelős államtitkára csütörtökön Budapesten egy szakmai konferencián.

 

V. Németh Zsolt, az FM, az OKTF Nemzeti Hulladékgazdálkodási Igazgatósága és a Herman Ottó Intézet Fűts okosan! elnevezésű kampányának nyitó rendezvényén hangsúlyozta: a komplex felvilágosító és tájékoztató kampány célkitűzése a társadalmi figyelem ráirányítása a jó minőségű fűtéstechnológia és a jó minőségű tüzelőanyagok alkalmazásának fontosságára.

 

A közlekedés és az ipar hatása a levegő szennyezettségére jóval kisebb, mint azt a legtöbb ember gondolja. Magyarországon a légszennyezésért a közlekedés mintegy 10, az ipar pedig mintegy a 7 százalékban felelős – mondta.

 

Az államtitkár külön is kitért arra, hogy a legnagyobb kockázatot a kisméretű részecskékből álló frakció (PM10), köznapi nevén a szálló por jelenti. Ezen belül is a 2,5 mikrométer átmérő alatti porrészecskéket tartalmazó szennyezés a legveszélyesebb az egészségre, mert a tüdőbe jutva jelentős egészségkárosodást okozhat.

 

A fűtési szezon kezdetén különösen érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy egyes szilárd tüzelőanyagok használata – például a házkörüli hulladékok elégetése – veszélyes és káros hatású, alternatívaként pedig már elérhető például a jó minőségű fa.

 

Dobi Bálint, az FM főosztályvezetője azt emelte ki: az idő előtti, úgynevezett korai elhalálozások első számú környezeti oka a légszennyezés. Európában évente mintegy 600 ezer korai elhalálozáshoz járul hozzá a levegő szennyezettsége, Magyarországon pedig 8-14 ezer között becsülik a kutatók a levegőminőséggel összefüggő halálesetek számát.

 

Hozzátette: a légszennyezés által okozott megbetegedések nemzetgazdasági költségei (munkából való kiesés, egészségügyi ellátás) a GDP arányában Magyarországon mintegy 19 százalékot tesz ki, míg az uniós átlag 10 százalék.
(MTI)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

légszennyezés.hu
Főhírek Legfrissebb hírek

KÖZLEMÉNY

Kedves Látogatóink! Ahogy Önök is tapasztalták az utóbbi időben, kb. 8-10 hónapja egyre akadozottabban működött az oldalunk, többször láthatták, ahogy jelezték is nekünk, hogy nem frissülnek a légszennyezettségi adatok. Ennek oka, ahogy már a korábbi közleményünkben is leírtuk, hogy az állami hivatalos adatok elérhetősége technikai akadályokba ütközött, ezért közvetlenül a magyar hivatalos oldalról nem tudjuk […]

Read More
légszennyezés.hu
Főhírek Legfrissebb hírek

Oldalunk ÚJRA FRISSÜL!

Kedves Látogatóink! Oldalunk a mai naptól (2022.06.14.) újra friss légszennyezettségi adatokat közöl, és rendszeresen frissül. Köszönjük a sok-sok kedves érdeklődést, az eddigi türelmüket és a megértésüket! További jó hírünk a győrieknek, hogy ezentúl Győr adatainál Győr adatait fogják látni, nem pedig Gyóró települését 🙂 KORÁBBI HÍREINK: 2022.06.08. Jelenleg úgy néz ki, hogy találtunk megoldást arra, […]

Read More
Főhírek Legfrissebb hírek

Kevesebb fajlagos kibocsátás, de több autó? Mi az igazság?

Egyre többet hallani arról, hogy az autóipar zöldül. De valóban igaz ez. Ha fajlagosan alacsonyabb is a kibocsátás, ne-e került egyre több autó az utakra? Ennek a témakörnek jártunk utána. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) adata szerint 2000-ben egy átlagos személyautó 172 g szén-dioxidot jutatott a légkörbe megtett kilométerenként. Ez az érték 2018-ra 120 g/CO2/km-re […]

Read More